Grote Clubactie 2020

De Grote Clubactie brak in 2020 alle records met een opbrengst van dik 9,5 miljoen euro.
Ruim 1 miljoen euro meer dan vorig jaar, terwijl het verenigingsleven stil viel. Een paar maanden voor de start van de actie heeft Contentvorm het marcom team van de Grote Clubactie mogen ondersteunen.

Samen met het team bepaalden we de communicatiestrategie. Juist nu zijn de clubloten van groot belang en zorgen ze ervoor dat jij het verschil kan maken in jouw dorp, stad of regio. In een onderzoek van de Grote Clubactie kwam naar voren dat een groot aantal clubs (87%) het financieel zwaar had. Om aan te tonen hoe belangrijk de clubloten dit jaar zijn hebben we dit via de media breder kenbaar gemaakt.

Naast het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau) heeft Omroep Brabant hier een mooie reportage van gemaakt.

Water staat de Brabantse sportclubs aan de lippen: ‘Dit is met tienduizend euro niet goed te maken’.

Het gehele interview met de voorzitter van de Bredase voetbalclub Boeimeer kun je hier bekijken.

De start van de actie

In september start de verkoop van de Grote Clubactie. Het eerste lot is uitgereikt aan de voorzitter van de Grote Clubactie, Burgemeester Depla van Breda. Contentvorm verzorgde de productie van de film en fotografie. 

Video afspelen

Een paar dagen later is het  jeugdjournaal langsgekomen om een reportage te maken over de start en het belang van de clubloten. Contentvorm heeft deze productie van begin tot eind begeleid. 

Kinderen worden normaal gemotiveerd op de club. Clubleden sporen aan om loten te verkopen, kantines hangen vol met promotiemateriaal, maar dit jaar was alles anders. De kantines bleven dicht. Om kinderen te bereiken en te activeren heeft de Grote Clubactie Tik Tok ingezet.

Video afspelen
Video afspelen

Kinderen werden opgeroepen om op een creatieve manier coronaproof  loten te verkopen en dit vast te leggen en op te sturen. De leukste filmpjes konden leuke prijzen winnen. Met succes. Na anderhalve week heeft de Grote Clubactie 1000 unieke video’s ontvangen. De actie is viral gegaan en heeft fantastische (authentieke) content opgeleverd die de gehele campagneperiode is ingezet. Adformatie schreef er een leuk artikel over wat je hier kunt lezen.

Om het belang van de clubloten te onderstrepen heeft de Grote Clubactie in samenwerking met haar partners loten aangeboden aan topsporters. Contentvorm heeft dit concept bedacht, vorm gegeven en de medewerkers van de Grote Clubactie getraind in het maken van video’s met mobiel zodat zij tijdens iedere overhandiging effectief content voor alle kanalen konden maken. Iedere overhandiging leverde content op voor verschillende formats op verschillende momenten op alle kanalen. Omdat de Grote Clubactie gedurende de hele actie loten is gaan uitreiken aan topsporters van verschillende sporten heeft de actie verschillende fans en deelnemers van het verenigingsleven bereikt.

 

Een totale opbrengst van 9.5 miljoen!

In december is de lotenverkoop voorbij en wordt de stand opgemaakt. De opbrengst was fenomenaal! 9.5 miljoen euro, ruim 1 miljoen meer dan in 2019. 300.000 clubleden hebben zich enorm ingezet voor zijn of haar vereniging. Dit fantastische bericht hebben we met de pers gedeeld. Met succes! ANP, Radio 1, Radio 2, NOS online, NOS Journaal, NOS Jeugdjournaal, Hart van Nederland, teletekst, RTL Nieuws online zijn enkele media die aandacht gaven aan dit onderwerp.

Video afspelen
Video afspelen

Samenwerken aan mooie producten?